Pet food roste v GDSN

2. srpen 2024 |
  • Aktuality
| Mikuláš Černý

Více než polovina českých domácností chová zvířecího mazlíčka. Přibližně dva miliony domácností (42 %) se těší alespoň z jednoho psa; v Evropě je to více již jen v Maďarsku (50 %), Polsku (49 %) a v Rumunsku (45 %). Dalších 1,5 milionu domácností drží kočku a na předních místech v Evropě jsme rovněž v akvaristice, teraristice i chovu domácího ptactva.

Češi zvířecí miláčky nejen hojně chovají, ale také pro ně vyrábějí krmivo: v segmentu pet food patří tuzemské společnosti mezi evropské lídry. Nejvýraznějším příkladem je rodinná firma Vafo Praha, která exportuje krmiva bezmála do devadesáti zemí. Mimo ČR provozuje továrny v Německu, Polsku, Velké Británii, Finsku a Estonsku, přičemž se netají plány na expanzi do USA. Vedle ní však prosperují nižší desítky dalších výrobců od těch největších až po malé a střední firmy.

Jako u potravin: efektivní sdílení dat vyžadovaných legislativou

Z výše uvedených důvodů dodavatelé pet food představují zajímavou, dynamickou skupinu v GDSN komunitě. Důležitým driverem je však i legislativa. Nařízení EU 767/2009 upravující poskytování informací o produktech z kategorie pet food konečnému spotřebiteli (především při on-line prodeji) staví krmiva pro zvířata prakticky na úroveň potravin.

Informace typu složení krmiva, krmný návod, analytické a doplňkové složky či návod na skladování si dodavatelé s odběrateli mohou vyměňovat formou excelových zalistovacích karet jen obtížně. V GDSN celá řada atributů slouží k pokrytí přesně těchto informací. Jejich vyplnění je poměrně snadné, i proto si moderní řešení pro sdílení produktových dat vybírá stále více dodavatelů z daného segmentu. Potvrzují to i následující čísla.

Z celkového počtu dodavatelů, kteří jsou v ČR v GDSN aktivní, celá 4 % připadají na společnosti z odvětví krmiv. Podíl pet food z 60 tisíc unikátních položek publikovaných na český retail činí 2 %, a to i přesto, že se do GDSN se dosud nezapojil žádný řetězec specializovaný na chovatelské potřeby. Jedna z předních značek však již deklarovala cíl využívat GDSN katalogy, a tak můžeme očekávat další nárůst počtu dodavatelů i položek.