Intex: už to nejde přes excel

16. říjen 2024 |
  • Aktuality
| Mikuláš Černý

Známý výrobce nafukovacího sortimentu, vybavení pro kemping a bazénů Intex zavedl GDSN.

Hobbymarket Welkoop provozuje v Nizozemsku 160 prodejen a e-shop. Svůj on-line kanál se rozhodl masivně rozšířit a z gruntu přestavět stávající e-shopovou platformu, aby mohla jít lépe naproti požadavkům zákazníků a nabízet jim lepší nákupní zážitek. K tomu potřeboval kvalitnější produktová data a efektivnější způsob pro jejich sdílení. Migraci na nové on-line řešení proto předcházel zásadní krok v podobě implementace GDSN katalogu produktových dat.
„Objem kmenových dat, se kterými pracujeme, se zhruba každé tři roky zdvojnásobuje,“ vysvětluje Jaap van den Hardenberg, Product Data Manager ve společnosti Welkoop. „Aby byla přestavba našeho internetového obchodu od nuly úspěšná, potřebovali jsme spolehlivá a úplná produktová data. Před rokem a půl jsme proto všem dodavatelům oznámili, že s účinností od 1. ledna 2024 bude preferovaným způsobem sdílení produktových dat GDSN katalog GS1.“

Ikonické oranžové pásy

Na tuto výzvu aktivně zareagovala mezi jinými i americká společnost Intex, která GDSN využívá již několik měsíců. Značka je dobře povědomá i českým spotřebitelům; v Evropě začal její příběh v 70. letech, kdy dobyla nizozemský trh ikonickými oranžovými pásy, se kterými se dodnes naučily plavat miliony Nizozemců. O padesát let firma vyrostla ve světovou jedničku v nafukovacím sortimentu, bazénových hračkách, matracích pro kempování, člunech a nadzemních bazénech, které najdeme i na mnoha zahradách v Česku. „Od letošního roku dodáváme i houpačky,“ doplňuje Marcel Husen, Sales Manager společnosti Intex.

Implementaci GDSN v Intexu předcházel intenzivní proces, během kterého se jeho dedikovanému týmu dostalo od společnosti Welkoop široké podpory. „Do projektu jsme investovali hodně času, ale velice se to vyplatilo,“ říká Marcel Husen. Ostrý start výměny produktových dat mezi dodavatelem a odběratelem proběhl v lednu.
Jakmile Intex uvede nový produkt, nahraje excelový soubor s příslušnými daty produktu do datového fondu. Někdy musí zaměstnanci ručně doplnit chybějící produktová data. Welkoop pak si může z katalogu produktová data stáhnout. „V současné době pracujeme na vytvoření automatického propojení s katalogem, aby se data do našeho systému ukládala bez zásahu personálu,“ doplňuje Van den Hardenberg.

Obrovské množství dat již jedině s GDSN

Co se týká strany odběratele, použití GDSN katalogu pro něj představuje jediný způsob, jak uspokojit rostoucí potřebu produktových dat. „Příjem různě strukturovaných excelových tabulek od každého partnera zvlášť je pro nás velmi obtížné. Produktová data potřebujeme nejen k zalistování položek, ale také k uspokojení mnoha požadavků vyžadovaných legislativou. Objem vyžadovaných masterdat neustále roste. Považte, kolik dalších atributů budeme muset zpracovávat v souvislosti s povinným reportováním o udržitelnosti nebo pro digitální produktový pas. Efektivní práci s takto obrovským množstvím produktových dat nám zajistí jedině GDSN.“
Marcel Husen je přesvědčený, že brzy bude jeho firma sdílet produktová data s dalšími maloobchodníky. „Jakmile řešení zavedou všichni prodejci, Intex již nebude muset pro každého vyplňovat jiný excelový soubor. Všechna produktová data postačí nahrát do katalogu v jednom kroku a nabídnout je všem odběratelům naráz.“

Na druhé straně Welkoop doufá, že všichni dodavatelé v krátké době učiní stejný krok jako Intex. „Vnímáme, že připravenost výrobců pro zavedení GDSN je různá, snažíme se jim být v tomto procesu nápomocni. Rozhodně nemusí do katalogu okamžitě vkládat všechna produktová data. Lepší je začít postupně po jednotlivých položkách a následně produktových skupinách.“ Svoje doporučení uzavírá Van den Hardenberg tipem pro dodavatele, kteří s implementací GDSN teprve začínají: „Začněte v malém, hodně s námi komunikujte. Je dobré si osvojit proces na několika produktech. Potom už to půjde samo.“